Home > Kookboeken, Recepten > Raita

Raita

zaterdag 20 februari 2010

Vandaag het laatste gerecht uit een serie van zes die – gezamenlijk opgediend – een waar feestmaal vormen!

Raita – ook wel: raitha – is yoghurt met komkommer en tomaat. Je zou het kunnen vergelijken met tzatziki. Om raita te bereiden gebruik ik dan ook meestal een Griekse yoghurt.

Dit bijgerecht wordt koud geserveerd en heeft een blussend effect tijdens het nuttigen van pittige gerechten zoals curry’s.

    Ingrediënten:

  • ca ½ lt yoghurt
  • 1 tl zout
  • 1 tl komijnpoeder (djinten)
  • 1 komkommer, geschild en fijngehakt
  • 1 el verse korianderbladeren, fijngehakt
  • peper naar smaak
  • 2 rijpe maar stevige tomaten, ontveld en fijngehakt

Klop de yoghurt met een vork of garde. Roer er zout, komijnpoeder en peper doorheen. Voeg tomaat en komkommer toe. Strooi er gehakt korianderblad overheen en serveer het koud.

Tal van variaties zijn mogelijk: zèlf voeg ik geregeld nog wat fijngehakt muntblad, een fijngesnipperde knoflookteen en een theelepel mierikswortelpasta toe om het geheel nòg frisser te maken.

Bron: Tastes of India – Molina Hazuria (vertaald uit het Engels, Robert Jan). Zie ook: Rogan Josh, Kesar Chaawal, Daal, Chapati en Palak Paneer.

  1. zondag 21 februari 2010 om 10.32

    Tomaten erin?! Met komijn ben ik wat royaler in raïta en waar is de knoflook?

  2. Robert Jan
    zondag 21 februari 2010 om 12.46

    @Yvon: ik was door die tomaat ook (aangenaam) verrast maar hield mezelf voor dat een mevrouw die in de Punjab is geboren en getogen toch ècht wel zal weten hoe je een traditionele raita moet maken. En de knoflook vind je in mijn voetnoot.

  3. zondag 21 februari 2010 om 12.58

    Nou wat grappig…. Ik heb recent voor de eerste keer zelf Raita gemaakt. Overigens zonder tomaat; je zult er wel verschillende versie van hebben. Dit ziet er in ieder geval superlekker uit!

  4. maandag 22 februari 2010 om 03.01

    Oh ik zie de knoflook nu in de voetnoot. Balen dat ik in deze buurt haast nergens meer de Turkse of Griekse yoghurt met 10% vet kan vinden. Dan maar de hangop methode. Pul biber doe ik er trouwens ook nog door.

  5. maandag 22 februari 2010 om 03.02

    Ohja en munt! Maar ik ga het eens proberen met tomaat.

  6. dinsdag 23 februari 2010 om 09.10

    Lijkt me heerlijk !
    Schijnt ook nog eens erg lekker te zijn met (zelfgemaakt) naanbrood, ga ik zeker een keertje maken.

  7. woensdag 24 februari 2010 om 09.06

    Femke, met zelfgebakken kikkerwtenbrood ook lekker!

  1. No trackbacks yet.
Reacties zijn gesloten.