Home > Media, Recepten > Gekarameliseerde witlof (met beenham en Nicola’s)

Gekarameliseerde witlof (met beenham en Nicola’s)

woensdag 10 maart 2010

Gistermiddag lonkten er bij de groenteman een paar prachtige witlofstronken naar me; ik verbeeldde me zelfs dat ze mijn naam riepen. Die heb ik dus onverwijld ingekocht. Samen met wat Nicola-piepers kwam het eindbedrag op een plezierige € 1,40 uit.

Uit de najaarseditie van het tijdschrift Buitenleven (2009) herinnerde ik me plots een combinatie van gekarameliseerde witlof en beenham.

Over de beenham kan ik kort zijn: die was door de slager al gemarineerd en kon – na even aanbraden – op 200°C de oven in. Geen omkijken meer naar.

Het halve uurtje dat het hammetje nodig had om te garen, bood mij de gelegenheid tot een experiment met witlof, waarbij ik enigszins afweek van de oorspronkelijke bereidingswijze.

    Ingrediënten (voor 4 personen):

  • 2 stronken witlof
  • klont boter
  • ca 100 ml droge witte wijn
  • ½ zakje vanillesuiker
  • tijm

Halveer de witlof in de lengte. Verhit in een koekenpan een klont boter en bak daarin op een matige temperatuur de witlof – onder geregeld keren – aan beide zijden goudbruin en beetgaar (ik deed er pakweg 8 minuten over).

Haal de stronken uit de pan en leg ze op een voorverwarmde schaal. Blus de bakrestanten in de pan af met de witte wijn en roer daar de vanillesuiker doorheen. Laat het geheel even inkoken tot er een siroopachtig vocht ontstaat.

Leg de gehalveerde witlofstronken terug in de koekenpan en laat ze daar nog enkele minuten karameliseren.

Bestrooi ze voor het opdienen met wat zout, peper uit de molen en (liefst verse) tijm, en serveer ze met de beenham en in de schil gekookte Nicolaatjes.

Deze hele exercitie nam nog geen drie kwartier in beslag. Weinig moeite, groot plezier: het resultaat was tongstrelend!

Bron: Buitenleven jaargang 7, nummer 7 (oktober/november 2009).

Categorieën:Media, Recepten Tags: ,
  1. vrijdag 12 maart 2010 om 01.07

    Alleen al om de spelling van gekarameliseerd vond ik dit al leuk, in welke vorm ook geeft mijn pc alles rood aan. Dit is de enige manier waarop ik witlof hier op tafel kan zetten. Zelf eet ik ze nog steeds gráág op de ouderwetse wijze: met ham en kaas.

  2. vrijdag 12 maart 2010 om 07.55

    Heerlijk die witlof op deze wijze. Zo eten wij het in het seizoen soms wel twee keer per week!
    Vooraf gemarineerd vlees van de slager (think). Daar heb ik nog nooit wat meegehad. Het is meestal van die rooie saus waarvan de smaak je meer aan een smeerput doet denken dan eten.

  3. Robert Jan
    vrijdag 12 maart 2010 om 21.18

    @Yvon: wil je wel weten dat ik zèlf ook twijfelde? Ik ga nu de proef op de som nemen met mijn spellingscontrole: OpenOffice onder Linux – Groene Spelling.

    En wat blijkt? Ook die kent het woord in geen enkele samenstelling of vervoeging!

    De on-line Van Dale vindt overigens dat het met dubbel-L moet…

  4. Robert Jan
    vrijdag 12 maart 2010 om 21.21

    @Ewout: maak je niet druk… ik heb een héél goede slager. (Twee zelfs!) 😀

  5. maandag 15 maart 2010 om 16.12

    Volgens de Lekker vorig jaar (artikel “Spelfouten op de menukaart”) is het inderdaad karamelliseren.
    Leuk die taalkwesties, gister 1 met mijn vader over roergebakken, geroerbakte of geroerbakken. Dat weer overging op stofzuigen, stofgezogen etc. 🙂

  6. Robert Jan
    dinsdag 16 maart 2010 om 13.34

    Merkwaardig genoeg levert ‘karameliseren’ bij Google 32.000 treffers op, en de vermeend correcte spellingsvorm (dubbel-L) slechts 12.800. Sterker nog: Google vroeg bij het zoeken op ‘karamelliseren’ zelfs of ik niet ‘karameliseren’ bedoelde! Zou een overgrote meerderheid het werkelijk fout schrijven?

    Kramers en het Groene boekje geven geen uitsluitsel. Sarels van Rijn (Ik kan koken, 1958) spreekt van ‘caramelliseren’.

    Taalgrapjes: “Heb je fijn rol geschaatst?” “Nee, ik heb tafel getennist.”
    Lukt ook met woorden als ‘handhaven’ (hand gehaafd). 😀

    Waar ik me wèl gruwelijk aan kan ergeren: mensen die – zonder grappig te willen zijn – zeggen “We zijn uit wezen eten” of nog krommer “We zijn wezen uit eten”…

  7. donderdag 18 maart 2010 om 17.33

    Hallo,
    Heb de link na je blog van Aud gehad.
    Fijn om een nieuwe blog te ontmoeten.
    Moet wel eerlijks zeggen dat ik veel eet alleen witlof en endijve niet.
    Fijne avond.
    Liefs,
    Herrad

  1. No trackbacks yet.
Reacties zijn gesloten.