Home > Gewassen, have & producten > Geloofd zij de kool

Geloofd zij de kool

woensdag 17 maart 2010

Vooropgesteld: ik kan het goed vinden met mijn groenteman (hij verkoopt overigens ook aardappelen & fruit) en doorgaans levert hij me prima waar tegen schappelijke prijzen.

Maar gisteren werd me – voor mijn gevoel – een kool gestoofd: ik kocht bij hem voor € 2,98 een bloemkooltje waarvan al enig groen was afgesneden. Toen ik – thuisgekomen – het ding verder van overtollig loof ontdeed, bleef ik maar pellen, scheuren, snijden en hakken tot ik uiteindelijk een kooltje ter grootte van een flinke tennisbal overhield.

Voor de grap en de wetenschap heb ik zowel het bruikbare kooltje als de onbruikbare stronken en bladeren op de weegschaal gelegd. Kool: 200 gram… loof: 610 gram! Vraagje: kan men met de huidige economische crisis zijn geld het best in goud of in bloemkool beleggen?

Of iets serieuzer: bestaan er Europese of nationale regels voor de maximale hoeveelheid overtollig loof die er aan verse groenten mag zitten? Met alle respect en waardering voor mijn versman: ik voelde me tòch een beetje bekocht.

Deze vraag heb ik inmiddels ook voorgelegd aan Euro-parlementariër Esther de Lange (CDA). Dit is wat zij antwoordde: „Mijn netwerk vertelt me dat dat zelfs internationale (wereldwijde) eisen zijn. Eens kijken of we meer kunnen achterhalen.”

Naschrift 30 maart:

Gisteren ontving ik – naar aanleiding van mijn vraag – een antwoord van mw. Nicolette Quaedvlieg, Programmamanager Voeding en Gezondheid bij het Productschap Tuinbouw.

In het kort komt het erop neer dat er geen Nederlandse regels bestaan. Tot vorig jaar waren er wel Europese normen van kracht maar die zijn per 1 juli 2009 geschrapt. De Verenigde Naties kennen kennen weliswaar internationaal geldende normen voor bloemkool maar die zijn slechts van toepassing op de kwaliteit.

Bloemkool moet minimaal een doorsnede van 11 cm hebben en kan als volgt worden gepresenteerd:

“met blad”: bloemkool met gezonde groene bladeren, die lang genoeg zijn en waarvan er voldoende zijn om de bloemkool geheel te bedekken en te beschermen. De stronk moet dicht onder de bloemschubben zijn afgesneden;

“zonder blad”: bloemkool zonder bladeren en zonder het niet-eetbare gedeelte van de stronk. Er mogen nog ten hoogste vijf kleine, jong lichtgroene en gave, tegen de bloem aangegroeide blaadjes aanwezig zijn;

“gedopt”: bloemkool waaraan voldoende bladeren zitten om de bloem te beschermen. De bladeren moeten gezond en groen zijn en ten hoogste 3 cm boven de bloem zijn afgesneden. De stronk moet dicht onder de bloemschubben zijn afgesneden.

In NL zijn het Kwaliteits-Controle-Bureau en de Voedsel en Waren Autoriteit belast met controles op naleving van 10 specifieke handelsnormen en de algemene norm. (Dit is een vrijwillige norm: teelt, handel en verkoper kunnen deze gebruiken bij het maken van hun leveringsvoorwaarden.) De algemene norm is van toepassing op bloemkool. Te veel blad lijkt geen reden om af te keuren op basis van de algemene norm; de bloemkool zou al rot of niet intact moeten zijn.

Ook de warenwet ‘etikettering’ lijkt niet echt een aanknopingspunt te bieden om de hoeveelheid groen om de bloemkool te beperken. Zo hoeft op groenten en fruit niet het nettogewicht te worden vermeld als deze ook per stuk kunnen worden verkocht en dat is met bloemkool het geval.

Categorieën:Gewassen, have & producten Tags:
  1. zaterdag 20 maart 2010 om 23.34

    Hmmmm, lijkt Noorwegen wel. De bloemkolen zijn hier ook mini en kosten goud geld.

  2. Robert Jan
    zondag 21 maart 2010 om 12.43

    Naar men zegt (het stond ook in de Nederlandse kranten) zijn in de voornaamste bloemkoolgebieden de oogsten mislukt. Alles wat nog enigszins op een bloemkool lijkt wordt nu op de markt gebracht. Grote vraag + klein aanbod = hoge prijs.

    Rest nog immer de vraag: hoeveel procent onnut loof mag men aan zo’n kooltje laten zitten? De prijs wordt immers mede door het gewicht bepaald…

  3. piquant
    zondag 28 maart 2010 om 15.50

    Tja, wel een goede vraag natuurlijk, maar kookcreatief als jij bent, maak jij van de stronk en loof ook nog 3 andere gerechten, dus niet zeuren.

  4. Robert Jan
    zondag 28 maart 2010 om 15.55

    Klopt: ik heb er – met nog wat andere snijresten – een bouillon van getrokken…

  5. maandag 29 maart 2010 om 13.37

    Dat is wel zuur, ik vind bloemkool in de regel al zo prijzig. Ik zag laatst in een aflevering van ‘Kat in de zak’ dat mensen voor 60 euro bij de Lidl een serranoham (met been er aan, een fors ding dus) hadden gekocht en dat er alleen maar van buiten naar binnen vet op zat. Da’s nog erger!

  6. Robert Jan
    maandag 29 maart 2010 om 15.29

    Meer specifiek: volgens mij ging het om Ibericoham. Zowel het Min. van Eten en Drinken als Foodlog hebben erover geschreven, zie respectievelijk http://bit.ly/cdIOVi en http://bit.ly/ckspMN

    Ik heb het betreffende programma niet gezien maar mag ik uit jouw woorden afleiden dat er ordinaire Serrano’s werden verkocht als Iberico’s?

    Paul en Ellen (van het Ministerie) waren enthousiast, de reacties volgend op het stukje van Dick Veerman (Foodlog) waren minder onverdeeld positief.

  7. dinsdag 30 maart 2010 om 16.06

    Oh ja, je hebt gelijk: Iberico!

  8. Peter
    woensdag 31 maart 2010 om 11.48

    Naar aanleiding van het Foodlog stukje heb ik bij de Lidl zo’n (voor)poot gekocht, 6o euro inclusief standaard en mes.
    Het is vast niet de allerbeste Iberico die er te krijgen is maar desondanks is hij ontzettend lekker en ook echt een Pata Negra. Het geld meer dan waard, kortom.
    Natuurlijk zit er behoorlijk veel vet aan maar niet buitensporig, gewoon zoals het hoort. Gelukkig wel zou ik zeggen.

  1. No trackbacks yet.
Reacties zijn gesloten.