Home > Recepten > Over bloemkool gesproken…

Over bloemkool gesproken…

donderdag 1 april 2010

Veel mensen houden niet van bloemkool: gekookt, gestoofd, gestoomd, met een papje, uit de oven: men vindt het allemaal even onsmakelijk. Op verzoek van Twitter-contact piquant ging ik op zoek naar een uitdagender bereidingswijze. Laat ik nou tòch weer in India uitkomen!

Dat kwam goed uit, want de eerste dag van april had nog niet een echt zomers karakter. Rond het middaguur lagen de hagelstenen hier nog centimeters dik op de kozijnen. Dan heeft een mens wel behoefte aan wat tropische warmte.

Het gerecht heet ‘Gobhi masala’ en wordt als volgt bereid.

    Ingrediënten:

  • 2 kleine bloemkooltjes (ca. 500 gr)
  • 3 middelgrote tomaten, in stukjes
  • 1 à 1½ tl geraspte gember
  • 2 middelgrote uien, gesnipperd
  • 2 groene pepers, gesnipperd
  • 1 à 1½ tl zout
  • 1 tl komijnpoeder (djinten)
  • 1 tl korianderpoeder (ketoembar)
  • ¼ tl kurkuma (koenjit)
  • ½ tl chilipoeder, of zoveel als je lekker vindt
  • 4 el arachideolie
  • verse korianderbladeren, fijngehakt
  • garam masala ter garnering (zie daal)

Breek de bloemkool in kleine roosjes en week ze een minuut of twintig in een zout- of azijnoplossing. Daarna afspoelen met koud water.

Verhit de olie en bak daarin de ui met de gember goudbruin. Voeg de tomaten toe en bak ze zolang tot de olie van de masala begint te scheiden. Voeg dan de kurkuma, ketoembar, djinten, chilipoeder en wat zout toe.

Voeg tenslotte de bloemkoolroosjes en de fijngehakte groene pepers toe en laat dat nog twee minuten meebakken.

Temper de warmtebron en laat alles zo lang sudderen tot de bloemkool beetgaar is. Indien de roosjes dreigen uit te drogen kan eventueel wat water worden gesprenkeld, maar niet te veel!

Garneer de schotel vóór het opdienen met de gehakte korianderbladeren en garam masala.

Een variatie op dit gerecht – Aloo Ghobi genaamd – kan worden gemaakt door aardappel toe te voegen. Snijd 2 middelgrote aardappelen in blokjes en bak ze ze met de massala mee. Giet ca. 100 ml water in de pan en kook de aardappelblokjes tot ze halfgaar zijn. Voeg dan pas de bloemkoolroosjes aan het mengsel toe en maak het gerecht af zoals hierboven beschreven.

De pepers kwamen hier vandaag trouwens uit een potje (Jalapeños) omdat er bij mijn vaste leveranciers in dit buitengebied geen verse groene exemplaren voorhanden bleken… Gelukje bij een ongelukje: zo kon ik de rest van het potje tijdens het koken gelukkig achtermekaar leegnasjen! 😀

Categorieën:Recepten Tags: , ,
  1. piquant
    donderdag 1 april 2010 om 22.20

    Kijk, dat is wel lekker natuurlijk. Ik zal het zeker binnenkort maken en je laten weten wat ik ervan vond. Thanks.

  2. zaterdag 3 april 2010 om 19.55

    Lijkt mij een geweldig lekker recept. Bloemkool vind ik trouwens wel lekker maar niet zoals vroeger kapot gekookt en met zo’n laffig sausje. Bloemkool en ansjovis: jammie!

  3. Robert Jan
    zaterdag 3 april 2010 om 20.17

    @Tanja: Nou meid, verras me! Bloemkool en ansjovis: spannende combinatie. Ik houd je weblog – als immer – nauwlettend in het oog…

  1. No trackbacks yet.
Reacties zijn gesloten.